Selasa, 8 November 2011

Penjagaan rambut



SETIAP INDIVIDU MEMPUNYAI RAMBUT YANG BERLAINAN JENIS. ANTARANYA, RAMBUT  KERING, BERMINYAK, KUSUT DAN MENGERBANG. SEPERTI TUBUH, RAMBUT JUGA MEMERLUKAN MAKANAN UNTUK TUMBUH DENGAN SIHAT DAN MENAWAN. SEBELUM KAMU MERAWAT DAN MENJAGA RAMBUT, KENALI DAHULU MAKANAN UNTUK JENIS RAMBUT KAMU.
Air
1/4 berat setiap helaian rambut mengandungi air. Kamu perlu minum air secukupnya untuk   menjaga kelembapan rambut. Selain dapat mengelakkan berlakunya dehidrasi, meminum air secukupnya akan membuatkan rambut kamu lembut dan bersinar.
Vitamin & Mineral
Sumber vitamin dan mineral seperti vitamin A, B, C dan zat besi amat baik untuk rambut. Vitamin A akan  menjaga kulit rambut. Vitamin B dan C berfungsi melancarkan peredaran darah dan pertumbuhan rambut. Manakala zat besi pula akan membawa oksigen yang secukupnya untuk rambut.
Protein
Protein pula akan membuatkan rambut tumbuh dengan lebih cepat dan lebat. Ia juga akan menjadikan rambut lebih kuat. Protein yang baik adalah daripada sumber kacang soya yang organik. Pengambilan protein yang cukup dapat mengelakkan hujung rambut dari bercabang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan