Rabu, 2 November 2011

Kisah Malam Pertama Orang Dulu-Dulu

sebelum aku cite labih lanjut… aku nak respect kat orang dulo2 ni dulu iaitu zaman mak bapak kita… diorag ni, penuh dengan sopan santun dan budi bahasa… setiap percakapan pasti ada bahasa kiasan yang diselitkan… nak buat apa2 pun, dorg tak main terjah2… kenala minta izin dulu… pastu cara nak minta izin tu pun… tak cakap terus terang, kalau tak pantun, peribahasa…. hah ambik ko kena jawab… nak paham lagi satu hal!!!!
kisah yang aku nak share ni pulak mengisahkan tentang sepasang suami isteri di ‘malam pertama’… tempat?? of coursela dalam bilik… hehehe… ok citenya macam ni… semasa berada didalam bilik… suami isteri ni masing2 buat hal sendiri… kira malu2 kucing lagi la tu… si suami sibuk dengan newspapernya… entah apaker jadahnya baca newspaper malam2 buta, malam pertama pulak tu… cover gugup kot!!!!… si isteri pulak, dok sibuk lipat kain baju… ni lagi satu, pengantin baru yang lain aku rasa dah sibuk buka hadiah… siap buat list lagi, sape bagi hadiah paling murah dan paling mahal… tapi berlainan dengan pasangan ni… agaknya tengah tunggu sapa yang akan bertindak dulu kot… hehehe….. situasi bisu ini berlangsung hampir setengah jam…
sehinggala si suami akhirnya memulakan bicara…..
suami : ehem… ehem… ehem… kapal tebang nak mendarat!!!!!
si isteri yang mendengar, Confuse …. “apsal laki aku ni sebut kapal terbang… adalah pasal kapal terbang yang dia baca kat newspaper tu… tambang tiket kapal naik ker??? aku peduli apa!!! biaq p la!!!” respond si isteri dalam hati….
melihat si isteri yang tak ambil peduli… si suami berkata lagi….
suami : kapal terbang nak mendarat ni!!! (sambil menjeling2 isterinya…)
si isteri masih diam membisu… tetapi, dalam diam2 tu otaknya sedang cuba untuk memahami maksud tersirat di sebalik kata2 sang suami….. dan akhirnya si isteri tersenyum…. hehehe…… “dia nak ajak aku pergi honeymoon la tu naik kapal… hehehe….bestnya, tapi kat mana ye???? aku teringin nak pegi sabah tengok pulau…. baik aku bagitau dia cadangan aku ni..”
namun demikian, belum sempat si isteri menyuarakan pendapatnya… kedengaran si suami mula berdengkur… lama sangat tunggu respond si isterinya…. akhirnya si suami terlena dalam kehampaan…..
keesokan paginya…. di dapur…..
mak : macammana malam pertama??? (sambil tersengih2)
si isteri : macammana apa??? takde nya….
mak: apa??? tak ada apa2 ke smlm??? (terkejut)
si isteri : ermmmm… dia sibuk dengan kapal nak mendarat dia jer….malas nak layan(nada merajuk)
mak: apsal la kau ni bengap sangat!!! lambat pick up!!! (sambil menolak kepala anaknya)
si isteri : apa mak ni tolak2 kepala!!! (marah… sib baik mak aku)
mak : kau tak tau maksud kapal2 tu???
si isteri : manala saya tau!!!
mak : meh sin mak bagitau… maksudnya… bla…bla…#%$^&@*… bla…bla…!!!
si isteri : ler iye ker??? ( sambil menepuk dahi)
malam ke-2….
keadaan masih sepeti malam pertama dimana masing2 buat hal sendiri… si suami dengan newspapernya… newspaper semalam pulak tu… tak habis baca lagi sebab semalam kan sibuk merangka bahasa kiasan… si isteri pulak dah tak melipat kain baju…. tapi sibuk dok menyikat rambut di meja mekap sambil menunggu si suami memulakan bicara seperti semalam… hehehe
hampir setengah jam menunggu… si suami masih diam membisu dan kelihatan begitu khusuk membaca menyebabkan si isteri naik malas… “tunggu dia lambat sangat… baik aku yang mula dulu”… monolog si isteri.
isteri : ehem….ehem…ehemm..(banyak pulak kahak) landasan dah sedia…
si suami yang mendengar… buat tak tahu… nampak sangat merajuk.. susah pulak tu nak pujuk…
isteri : landasan dah sedia….(dengan nada yang lagi kuat)
suami : kapal terbang dah rosak!!!!!(kata suami dengan selambanya)
isteri : gulp!!!!
Kongsikan di facebook anda, Terkini ada hadiah misteri menanti setiap pengguna facebook bertuah yang “share” artikle ini Kisah Malam Pertama Orang Dulu-Dulu
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan