Walaupun ramai yang menyatakan kaum wanita sukar untuk dipuaskan namun jika tahu cara-cara yang betul, kedua-dua pihak mampu mendapat kepuasan yang sukar untuk digambar dengan kata-kata.
Bagaimana Wanita Mencapai Orgasme
Kaum wanita mempunyai reaksi yang berbeza-beza terhadap rangsangan hubungan kelamin. Rambut kemaluan, bibir kecil, kelentit serta liang faraj merupakan alat-alat kelamin yang mempunyai peranan penting. Itulah sebabnya terdapat wanita yang menghendaki rangsangan yang terus-menerus untuk mencapai orgasme kerana deria rasanya sangat halus dan peka. Sentuhan yang terus-menerus dapat menimbulkan rasa kurang senang atau sakit. Oleh itu, sebahagian wanita menganggap belaian terhadap bahagian yang peka syahwat di sekitar cukup menyeronokkan. Bermakna si suami perlu memainkan peranannya lebih lama untuk memuaskan hati isterinya.
Jangka waktu Orgasme
Jangka waktu untuk mencapai orgasme itu berlainan pada setiap wanita. Begitu juga berbeza menurut keadaan dan suasana. Sesaat sebelum terjadinya orgasme maka akan terasa ketegangan selama 2 hingga 4 detik pada saat otot-otot kecil pada sekeliling faraj dan rahim itu mulai mengendur. Ini diikuti oleh orgasme itu sendiri yang biasa berlaku selama 10 hingga 15 detik. Ia terasa seperti suatu pengenduran otot secara berirama dan berturut-turut yang terjadi tiap 0.8 detik tiap gelombangnya. Pada mulanya terasa di sekeliling hujung luar faraj hingga menjalar ke dalam rahim. Ketika berlakunya orgasme, otot-otot perut, betis, lengan, wajah, kaki dan leher ikut menegang. Selepas itu semua keadaan badan wanita itu kembali pada keadan normal diikuti rasa lega, santai dan penuh kedamaian.
Orgasme Berganda
Berbeza dengan kaum lelaki, kaum wanita mampu mencapai orgasme berganda. Maksudnya orgasme yang berlaku kali kedua tidak lama setelah orgasme pertama. Sekiranya wanita itu dapat mempertahankan nafsu berahinya pada tingkat memuncaknya ia dapat melanjutkan orgasme pada kali kedua bila terus dirangsang. Ada wanita mengalami orgasme antara 3 hingga 5 kali hanya dalam waktu beberapa minit. Bahkan ada yang boleh mencapai 12 kali orgasme dalam satu jam.
Kenikmatan Orgasme
Di antara sebab hubungan seks antara suami isteri yang sangat dihajati adalah kepuasan orgasme kedua-dua pihak. Ini adalah tujuan utama orang mengikatkan diri dalam perkahwinan. Tanpa orgasme dalam setiap hubungan seks tentu akan menimbulkan penyakit emosi yang boleh merosakkan hubungan pasangan suami isteri.
Hubungan retak akibat tidak menikmati orgasme
Baik orgasme itu secara berturut, daripada pihak lelaki dahulu dan kemudian disusuli isterinya atau secara serentak bersama. Orgasme yang dapat dicapai secara bersama adalah yang paling baik dan ideal. Hampir semua lelaki mengalami orgasme setelah mengalami rangsangan seks. Pada wanita pula tidak ramai yang dapat mengalami orgasme. Mencapai orgasme yang ideal tidaklah semudah yang dibayangkan. Tugas ini ditanggung oleh pihak suami. Biasanya di dalam proses bersetubuh suamilah yang terlebih dahulu mencapai orgasme sedangkan isterinya mungkin belum apa-apa. Oleh sebab itu keperihatinan suami di dalam menahan air mani sangat diperlukan. Jika mereka tidak mahir dalam hal ini, suami akan menyebabkan isteri mengalami gangguan emosi seperti murung.