Isnin, 31 Oktober 2011

Kalau sampai di IPOH……


Suatu hari, seorang ibu menghantar anaknya yang baru berusia 5 tahun
menaiki bas ekspres Kuala Lumpur – Kangar. Ibu itu berpesan pada pemandu
bas “Encik.. tolong tengokkan anak saya ya…Nanti kalau sampai di Ipoh… cakap pada anak saya.”

Sepanjang perjalanan, si anak ini cerewetsekali. setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya..”Sudah sampai Ipoh belom?” Hari mulai malam dan anak itu masih terus bertanya-tanya.
penumpang disebelah menjawab.. "tido je la..belom sampai lg nie...nati kalu sampai sy kejutkan!... Tapi si anak x mahu duduk diam..dia pergi kedapan dan bertanya lagi buat sekekian kalinya, "pakcik..sudah sampai ipoh ke belom!...pemandu yg sudah keletihan itu pon jawab lagi "belom lagi..lebih baik adik tido aje!nati sampai kt ipoh pakcik kejutkan..kali ini si anak tidak bertanya lagi nyenyak tido dibuai mimpi..kerana suara anak tiada kedengaran lagi semua penumpang didalam bas itupon terlupa akan janji dengan si anak td..sehingga sampai di ipoh tiada seorang pon yg ingat untuk kejutkan si anak tadi..sehinggalah melepasi pekan Alor Setar.si anak masih tertido dan x bangun2..
tiba2 tersedarlah pemandu itu yang dia lupa membangunkan si anak...lalu dia bertanya pada penumpang . " encik2 dan puan2 sekalian! bagaimanakah ini, perlukah kita menghantar semula anak ini?..para penumpang pon rasa bersalah kerana turut melupakan si anak td..dan setuju mengantar anak itu semula ke ipoh..
maka berpatah la balik rombongan bas itu ke ipoh..Sesampai di ipoh..si anak dibangunkan.."Nak! sudah sampai di ipoh cepat bangun!," kata pemandu bas itu..Si anak pon bangun dan berkata.."oh, sudah sampai ya!..lalu si anak membuka beg pakaiannya dan mengeluarkan nasi bungkusnya..Seluruh penumpang kehairanan,.." bukankah tadi kamu hendak turun ke ipoh?" tanya pemandu kebingungan...anak td menjawab.." tidaklah!...mama saya pesan  kalu sudah sampai ipoh..saya boleh makan nasi bungkus ini"...

Adusss!!!!! semua terkena..ha3..sekadar jenaka je..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan