Rabu, 4 September 2013

Carilah Keserasian, Walau Berbeza

Carilah Keserasian, Walau Berbeza
Carilah Keserasian, Walau Berbeza
Ungkapan ‘men are from mars, women are from venus’ terbukti benar. Lelaki dan wanita diciptakan memiliki pemikiran, sikap dan sifat saling bertolak berlawanan, seperti berasal dari dua planet berbeza. Tidak hairanlah salah faham kerap terjadi apabila lelaki dan wanita berkomunikasi (secara verbal atau non-verbal). Apa yang ditangkap dalam otak lelaki, boleh jadi jauh berbeza dengan maksud yang diucapkan oleh wanita.

Wanita memberi isyarat, lelaki terus meminta
Lelaki biasa mengutarakan maksudnya secara langsung, sementara wanita lebih suka memberi isyarat. Dalam sebuah hubungan, wanita seringkali mengharapkan pasangannya dapat membaca fikiran mereka dan tahu apa yang mereka mahu, tanpa memberitahunya secara langsung. Agar tidak selalu terjadi salah faham, sebaiknya anda mengatakan secara langsung apa yang diinginkan dari si dia. Kesal atau marah tidak terus membuatnya tahu apa yang ada di fikiran anda. Sebaliknya, dia akan pening dan tertekan kerana harus meneka-neka kenapa pasangannya marah secara tiba-tiba.

Wanita memerhatikan secara terperinci, tapi lelaki tidak
Wanita punya ingatan luar biasa pada hal-hal kecil termasuklah hari pertama ‘dating’, hadiah-hadiah, bahkan kucupan pertama. Sifat bawaan ini membuatnya lebih sentimental daripada lelaki. Sementara lelaki pula lebih cenderung memikirkan hal-hal yang sifatnya lebih penting dan besar. Lupa tanggal ‘dating’ pertama, bukan bererti pasangan tidak peduli terhadap perhubungan. Anda harus mengerti bahawa pasangan anda tidak boleh mengingat hal-hal secara terperinci dengan baik kerana cara mereka memproses informasi dalam otak berbeza dengan wanita.

Lelaki fokus pada satu hal, wanita dalam pelbagai hal
Lelaki dan wanita memiliki cara pandangan yang berbeza. Fikiran lelaki mudah terbahagi dan hanya boleh fokus pada satu hal saja. Ini bererti secara mental dan emosional mereka tidak boleh memikirkan cinta, pekerjaan atau hobi dalam sekaligus. Sementara wanita mampu memandang segala sesuatu dalam ‘gambaran yag lebih besar’ ertinya, dia mampu menggabungkan berbagai aspek kehidupan mereka dalam satu fikiran. Jika tiba-tiba si dia menonton pertandingan bola di tengah-tengah perbincangan serius, bukan bererti dia tidak memepedulikan apa yang anda ucapkan.

Wanita banyak bercakap, lelaki lebih banyak berdiam
Saat marah atau didera stres, wanita cenderung meluahkan semua kekesalannya. Baik masalah pekerjaan, jadual harian yang padat mahupun masalah keluarga. Wanita juga kadang-kadang menggunakan kata-kata atau ucapan yang lebih dramatik untuk menerangkan keadaaan sebenarnya. Emosi wanita lebih mudah meledak. Namun, wanita tetap mampu cepat meredakan amarahnya.

Di sisi lain, saat lelaki mengalami stres, si dia lebih memilih diam untuk beberapa waktu. Lelaki hanya ingin menenangkan diri dengan menonton TV, bermain komputer atau menyendiri untuk melupakan masalahnya. Wanita akan bertanya kenapa pasangannya bersikap lain dan menjauh darinya, apakah tindakan atau perkataannya yang salah? Janganlah terburu-buru berfikir anda akan dicampakkan saat si dia menjauh. Beri si dia sedikit waktu untuk tenangkan diri, dan lebih baik menyibukkan diri daripada mendesak fikiran sendiri dengan sejuta pertanyaan. Jika saat perasaannya sudah lebih baik, si dia pasti akan kembali dan mengajak anda untuk menghabiskan waktu bersama.

Lelaki juga emosional, wanita berfikir sebaliknya
Wanita berfikir semua lelaki tidak punya sisi emosional. Kenyataannya, kebanyakan lelaki sebenarnya sangat sensitif dan punya perasaan mendalam. Namun, mereka tidak selalu menunjukkannya. Wanita sebenarnya tidak tahu pasangannya juga merasakan hal-hal emosional seperti sakit hati atau penolakan. Lelaki merasakannya lebih dari apa yang anda tahu, tetapi bukan bererti anda boleh tahu perasaan yang sebenarnya. Cara terbaik untuk mengetahuinya adalah secara komunikasi yang baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan